ПОРАДИ ПСИХОЛОГА ВИПУСКНИКАМ
1.
Вчіться керувати
своїми емоціями. Наш мозок наказує виробляти гормони стресу на будь-який
подразник, що загрожує нашому спокою.
3.
Усміхайтеся,
навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.
4.
Не забувайте
хвалити себе щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.
5.
Живіть активно.
По-перше, активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по-друге,
відволікають від негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю» тощо.
6.
Стежте за пульсом
- його оптимальна частота розраховується за формулою: 180 мінус ваш вік.
7.
Не одягайте на
екзамен червоний одяг. Цей колір підвищує кров'яний тиск, він небезпечний для
гіпертоніків. Коли людина сидить у кімнаті, де багато червоних предметів, то
вона починає безпричинно дратуватися. А коли людина одягає червоні речі, то
навпаки, в неї додається бадьорості й активності. Тобто якщо ви одягнете на
екзамен червону річ, то почуватиметеся впевненіше, але в екзаменатора ваш
вигляд викликатиме роздратування.
ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ПСИХОЛОГІЧНО
Для того, щоб у кризовій ситуації не втрачати голови,
необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети.
Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною.
Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно.
Якщо дуже важко зібратися з силами і з думками,
спробуйте запам'ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення
складного матеріалу.
Щодня виконуйте вправи на зняття напруження, втоми,
на розслаблення.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВТОМИЛИСЯ ОЧІ?
Виконайте
дві будь-які вправи:
•
погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (15 с);
•
напишіть очима своє ім'я, по батькові, прізвище;
•
фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед
собою (20 с);
•
намалюйте очима квадрат, трикутник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім
навпаки.
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ПІД ЧАС
ПІДГОТОВКИ ДО ДПА
1.
Спочатку
підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зручно розташуйте
необхідні підручники, посібники, зошити, папір, олівці. Можна ввести в
інтер'єр кімнати жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують
інтелектуальну активність. Для цього буває достатньо якоїсь картинки в цих
тонах.
2.
Складіть план
занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме
сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «трохи позаймаюся», а які саме розділи і
теми.
3.
Почніть зі
складнішого, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко
«розгойдатися», можна почати з того матеріалу, який найбільш цікавий і
приємний. Можливо, поступово увійдете до робочого ритму, і справа піде.
4.
Чергуйте заняття
і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин — перерви. Можна у
цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.
5.
Не треба прагнути
до того, аби прочитати і запам'ятати напам'ять увесь підручник. Корисно
структурувати матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх записувати.
Плани корисні і тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.
6.
Як
запам'ятовувати матеріал. Психологи встановили, що наша оперативна пам'ять при
одночасному сприйнятті здатна утримати і потім відтворити в середньому лише
сім об'єктів. Тому матеріал краще розбити на смислові шматки, бажано, аби їх
було не більше семи. Смислові шматки матеріалу необхідно укрупнювати й узагальнювати,
виражати головну думку однією фразою.
7.
Не слід
квапитися, за будь-яку ціну запам'ятовувати складний текст, не розібравшись у
його внутрішніх зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного
потрібно виявити найголовніше.
8.
Використовуйте
асоціації. Метод локальної прив'язки полягає у побудові для ряду, що
запам'ятовується, об'єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких
для вивчення об'єктів. Таким опорним рядом може бути послідовність кімнат у вашій
квартирі, будинків на вашій вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а
потім використовує його елементи, аби зіставити з ними елементи заучуваного
ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх зв'язків — озирніться довкола.
Уявіть обстановку, в якій ви вивчали матеріал, і ви пригадаєте його, адже
отримані одночасно враження запускають механізм згадування.
9.
Як
повторювати? Перекажіть текст своїми словами, і ви легше його
запам'ятаєте, аніж просто прочитавши багато разів, — адже це активна розумова
праця. Загалом, будь-яка аналітична робота з текстом дозволяє краще його
запам'ятати. Це може бути перекомпонування матеріалу, знаходження
парадоксальних формулювань для нього, залучення контрастного фону або матеріалу
тощо.
10. Конспектування. Виявляється, текст можна сильно
скоротити, представивши його у вигляді схеми — «зірки», «дерева», «дужки»
тощо. При цьому сприйняття та якість запам'ятовування значно покращуються через
образність запису. Таким чином, вам необхідно розбити великий текст не більш ніж
на 7 частин, зв'язати ці частини між собою, виділити опори (слова і думки, що
стоять за ними) і завчити їх.
11. У системі заучування матеріалу важливу роль відіграє
повторення. Виконуйте якомога більше різних опублікованих тестів з якогось
предмета. Ці тренування ознайомлять вас із конструкціями тестових завдань.
12. Тренуйтеся із
секундоміром у руках, засікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів,
ніколи не думайте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте
собі картину тріумфу. Залиште один день перед іспитом на те, аби знову
повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на складніших питаннях.
Роль батьків у системі психологічної підготовки до державної
підсумкової атестації не можна недооцінювати. Батьки – це найрідніші люди для
кожного учня.
Психологічна
підтримка – це один з найважливіших
чинників, що визначають успішність Вашої дитини під час складання ДПА.
Справжня підтримка повинна ґрунтуватися на
підкресленні здібностей та позитивних сторін дитини, важливо вірити в неї.
Підтримка заснована на вірі у природжену здатність
особистості долати життєві труднощі за допомогою тих, кого вона вважає
значущими для себе. Дорослі мають нагоду продемонструвати дитині своє
задоволення, захоплення, свою радість і гордість від її досягнень або
зусиль.
Інший шлях – навчити підлітка справлятися з різними
завданнями, створивши у нього установку: «Ти можеш це зробити!». Щоб
продемонструвати свою віру в дитину, батьки повинні:
· мати мужність і бажання забути про минулі невдачі
своєї дитини;
· допомогти випускнику знайти впевненість у тому, що він
може впоратися із тим чи іншим завданням;
· пам'ятати про минулі успіхи і нагадувати їх.
· Існують
слова, які особливо підтримують дітей, наприклад:
«Знаючи
тебе, я упевнений, що ти все зробиш добре»,
«Ти знаєш це дуже добре» ...
Підтримувати можна також за допомогою дотиків,
сумісних дій тощо.
ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ БАТЬКАМ
Не підвищуйте тривожність учня напередодні іспитів -
це може негативно позначитися на результатах. Дитині завжди передається
хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі
своїми емоціями, то дитина в силу вікових особливостей може емоційно
«зірватися».
Підбадьорюйте дітей, хваліть їх за те, що вони
роблять добре.
Підвищуйте впевненість в собі, тому що чим більше
дитина боїться невдачі, тим більше ймовірності допущення помилок.
Спостерігайте за самопочуттям учня, ніхто, крім Вас,
не зможе вчасно помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов’язаного з
перевтомою.
Контролюйте режим підготовки, не допускайте
перевантажень, поясніть, що обов'язково потрібно чергувати заняття з
відпочинком. Забезпечте вдома зручне місце для занять, простежте, щоб ніхто з
домашніх не заважав.
Зверніть увагу на харчування: під час інтенсивного
розумового напруження необхідна живильна й різноманітна їжа та збалансований
комплекс вітамінів. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д.
стимулюють роботу головного мозку.
Допоможіть розподілити теми підготовки по днях.
Ознайомте з методикою підготовки до іспитів. Не має
сенсу зазубрювати весь фактичний матеріал, досить переглянути ключові моменти і
вловити зміст і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні
виписки і таблиці, впорядковуючи досліджуваний матеріал за планом. Основні
формули і визначення можна виписати на листочках і повісити над письмовим
столом, над ліжком, в їдальні і т.д.
Заздалегідь під час тренування за тестовими
завданнями привчайте орієнтуватися в часі і вміти його розподіляти. Тоді
сформується навик уміння концентруватися на протязі всього тестування, що
додасть спокій і зніме зайву тривожність. Якщо дитина не носить годинник,
обов'язково дайте їй його на іспит.
Напередодні іспиту забезпечте випускнику повноцінний
відпочинок, потрібно відпочити і як слід виспатися.
Частіше спілкуйтеся зі своїми дітьми, переймайтеся
їхніми проблемами, допомагайте розв'язувати їх. Займіть позицію «друга» для
своїх синів і дочок.
Немає коментарів:
Дописати коментар