ДПА та ЗНО



ПОРАДИ ПСИХОЛОГА ВИПУСКНИКАМ

1.     Вчіться керувати своїми емоціями. Наш мозок наказує виробляти гормони стресу на будь-який подразник, що загрожує нашому спокою.




2.  Використайте найпростішу йогівську вправу. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору і розведіть їх у боки, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на одну біля пупка (ліва рука знизу). Ваш мозок насичується киснем і заспокоюється.

3.     Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.

4.     Не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.
   5.     Живіть активно. По-перше, активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по­-друге, відволікають від негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю» тощо.

6.     Стежте за пульсом - його оптимальна частота розраховується за формулою: 180 мінус ваш вік.

7.     Не одягайте на екзамен червоний одяг. Цей колір підвищує кров'яний тиск, він небезпечний для гіпертоніків. Коли людина сидить у кімнаті, де багато червоних пред­метів, то вона починає безпричинно дратуватися. А коли людина одягає червоні речі, то навпаки, в неї додається бадьорості й активності. Тобто якщо ви одягнете на екзамен червону річ, то почуватиметеся впевненіше, але в екзаменатора ваш вигляд викликатиме роздратування.



ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ПСИХОЛОГІЧНО

Для того, щоб у кризовій ситуації не втра­чати голови, необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети.

Не варто че­кати, доки ситуація стане катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно.
Якщо дуже важко зібратися з силами і з думками, спробуйте запам'ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу.
Щодня виконуйте вправи на зняття на­пруження, втоми, на розслаблення.

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВТОМИЛИСЯ ОЧІ?

Виконайте дві будь-які вправи:
• погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (15 с);
• напишіть очима своє ім'я, по батькові, прізвище;
• фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20 с);
• намалюйте очима квадрат, трикут­ник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.

  
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ДПА

1.      Спочатку підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зруч­но розташуйте необхідні підруч­ники, посібники, зошити, папір, олівці. Можна ввести в інтер'єр кімнати жов­тий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває достатньо якоїсь картин­ки в цих тонах.
2.      Складіть план занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «трохи позаймаюся», а які саме розділи і теми.
3.      Почніть зі складнішого, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко «розгойдатися», можна почати з того ма­теріалу, який найбільш цікавий і приємний. Можливо, поступово увійдете до робочого ритму, і справа піде.
4.      Чергуйте заняття і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин — пе­рерви. Можна у цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.
5.      Не треба прагнути до того, аби прочитати і запам'ятати напам'ять увесь підручник. Корисно структурувати матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх записува­ти. Плани корисні і тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.
6.      Як запам'ятовувати матеріал. Психологи встановили, що наша оперативна пам'ять при одночасному сприйнятті здатна утри­мати і потім відтворити в середньому лише сім об'єктів. Тому матеріал краще розби­ти на смислові шматки, бажано, аби їх було не більше семи. Смислові шматки матеріалу необхідно укрупнювати й уза­гальнювати, виражати головну думку од­нією фразою.
7.      Не слід квапитися, за будь-яку ціну запам'ятовувати складний текст, не ро­зібравшись у його внутрішніх зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного потрібно виявити найголов­ніше.
8.      Використовуйте асоціації. Метод ло­кальної прив'язки полягає у побудові для ряду, що запам'ятовується, об'єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких для вивчення об'єктів. Таким опор­ним рядом може бути послідовність кімнат у вашій квартирі, будинків на вашій вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елементи, аби зіставити з ними елементи заучува­ного ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх зв'язків — озирніться довкола. Уявіть обстановку, в якій ви вивчали ма­теріал, і ви пригадаєте його, адже отримані одночасно враження запускають механізм згадування.
9.      Як повторювати? Перекажіть текст своїми словами, і ви легше його запам'ятаєте, аніж просто прочитавши багато разів, — адже це активна розумова праця. Загалом, будь-яка аналітична робота з текстом дозволяє краще його запам'ятати. Це може бути пе­рекомпонування матеріалу, знаходження парадоксальних формулювань для нього, залучення контрастного фону або матеріалу тощо.
10. Конспектування. Виявляється, текст мож­на сильно скоротити, представивши його у вигляді схеми — «зірки», «дерева», «дуж­ки» тощо. При цьому сприйняття та якість запам'ятовування значно покращуються че­рез образність запису. Таким чином, вам необхідно розбити великий текст не більш ніж на 7 частин, зв'язати ці частини між собою, виділити опори (слова і думки, що стоять за ними) і завчити їх.
11. У системі заучування матеріалу важливу роль відіграє повторення. Виконуйте якомога більше різних опуб­лікованих тестів з якогось предмета. Ці тре­нування ознайомлять вас із конструкціями тестових завдань.
12.  Тренуйтеся із секундоміром у руках, за­сікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів, ніколи не думайте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте собі картину тріумфу. Залиште один день перед іспитом на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на складніших питаннях.


Роль батьків у системі психологічної підготовки до державної підсумкової атестації не можна недооцінювати. Батьки – це найрідніші люди для кожного учня.

Психологічна підтримка – це один з найважливіших чинників, що визначають успішність Вашої дитини під час складання ДПА.

Справжня підтримка повинна ґрунтуватися на підкресленні здібностей та позитивних сторін дитини, важливо вірити в неї.
Підтримка заснована на вірі у природжену здатність особистості долати життєві труднощі за допомогою тих, кого вона вважає значущими для себе. Дорослі мають нагоду продемонструвати дитині своє задоволення, захоплення, свою радість і гордість від її досягнень або зусиль. 

Інший шлях – навчити підлітка справлятися з різними завданнями, створивши у нього установку: «Ти можеш це зробити!». Щоб продемонструвати свою віру в дитину, батьки повинні:
·       мати мужність і бажання забути про минулі невдачі своєї дитини;
·       допомогти випускнику знайти впевненість у тому, що він може впоратися із тим чи іншим завданням;
·       пам'ятати про минулі успіхи і нагадувати їх.
·       Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад:
«Знаючи тебе, я упевнений, що ти все зробиш добре»,
            «Ти знаєш це дуже добре» ...
Підтримувати можна також за допомогою дотиків, сумісних дій тощо.



ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ БАТЬКАМ

 Не переймайтеся про кількість балів, які дитина отримає на іспиті, і не критикуйте після нього. Вселяйте думку, що кількість балів не є досконалим виміром її можливостей.



 Не підвищуйте тривожність учня напередодні іспитів - це може негативно позначитися на результатах. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі своїми емоціями, то дитина в силу вікових особливостей може емоційно «зірватися».
 Підбадьорюйте дітей, хваліть їх за те, що вони роблять добре.
 Підвищуйте впевненість в собі, тому що чим більше дитина боїться невдачі, тим більше ймовірності допущення помилок.
 Спостерігайте за самопочуттям учня, ніхто, крім Вас, не зможе вчасно помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов’язаного з перевтомою.
 Контролюйте режим підготовки, не допускайте перевантажень, поясніть, що обов'язково потрібно чергувати заняття з відпочинком. Забезпечте вдома зручне місце для занять, простежте, щоб ніхто з домашніх не заважав.
 Зверніть увагу на харчування: під час інтенсивного розумового напруження необхідна живильна й різноманітна їжа та збалансований комплекс вітамінів. Такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д. стимулюють роботу головного мозку.

 Допоможіть розподілити теми підготовки по днях.
 Ознайомте з методикою підготовки до іспитів. Не має сенсу зазубрювати весь фактичний матеріал, досить переглянути ключові моменти і вловити зміст і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні виписки і таблиці, впорядковуючи досліджуваний матеріал за планом. Основні формули і визначення можна виписати на листочках і повісити над письмовим столом, над ліжком, в їдальні і т.д.
 Заздалегідь під час тренування за тестовими завданнями привчайте орієнтуватися в часі і вміти його розподіляти. Тоді сформується навик уміння концентруватися на протязі всього тестування, що додасть спокій і зніме зайву тривожність. Якщо дитина не носить годинник, обов'язково дайте їй його на іспит.
 Напередодні іспиту забезпечте випускнику повноцінний відпочинок, потрібно відпочити і як слід виспатися.

 Частіше спілкуйтеся зі своїми дітьми, переймайтеся їхніми проблемами, допомагайте розв'язувати їх. Займіть позицію «друга» для своїх синів і дочок.


Немає коментарів:

Дописати коментар